maandag 19 augustus 2024

er zit seizoensverandering in de lucht

 




Ik weet het. Het is gewoon nog hoogzomer, de temperatuur hier op zolder vertelt me dat ook wel. Maar toch merkte ik vanmorgen verandering in de lucht. Toen ik vanochtend naar beneden liep voelde het in de woonkamer koeler dan de dagen ervoor (de hele zomer staat er al een bovenraampje open om zo wat frisse lucht in huis te krijgen) en ook toen ik naar buiten liep, dat is zo'n beetje het eerste wat ik doe 's ochtends, voelde de lucht veel frisser en er lag dauw op de tuinstoelen en tafel en het rook ook anders, niet het zwoel warme van lome zonerdagen, maar frisser met de voorzichtige belofte van verkleurende bladeren.

Stiekem maakt mijn hart dan een sprongentje, want al houd ik van de zomer, met lange warme zomer dagen. De overgang van zomer naar herfst vind ik toch wel de mooiste seizoenswisseling. Aan de ene kant nog van die mooie nazomer dagen, waar je je weer even midden in de zomer waant en aan de andere kant de frissere herfstdagen, die je vertellen dat straks de winter eraan komt en dat je je ervoor moet klaarmaken.

Veel hiervan gaat onbewust, zo heb ik een week geleden toch nog wat wintergroente in de moestuin gezet, Maar toen het afgelopen vrijdag ineens een grijze en miezerige dag was begreep ik meteen waarom ik ineens zoveel haast had met die boerenkool. Mijn seizoensklok vertelde me dat de zomer niet eeuwig duurt en ik ook moet denken aan de tijden die straks komen. Nu is het zo dat wanneer wij moeten eten van onze moestuin, we heel snel uitgegeten zijn, maar toch omdat ik al zolang meebuig met de seizoenen, zit dat gevoel toch ergens ingeprent.

En dan ga ik nu gauw een paar bieten oogsten en breien, want het warme sokken seizoen komt er weer aan 😁



5 opmerkingen:

  1. Mijn hart maakt ook een sprongetje als ik tekenen van herfst denk te zien. Leven met de seizoenen vind ik een hele mooie en fijne manier van leven.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben blij dat ik niet de enigste ben die zich verheugd op de wisseling van de seizoenen

      Verwijderen
  2. Nee! Ik wil nog geen herfst. Ik vind de herfst best wel mooi maar niet nu al. Groetjes, Nicky

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mijn favoriete seizoen, de herfst🥰

    BeantwoordenVerwijderen