donderdag 1 februari 2024

Imbolc

Het feest van het vroege voorjaar, dit is het moment dat de aarde weer ontwaakt.

De winter loopt ten einde en bij het afwerpen van de duisternis, de dagen lengen, voelen wij ook nieuw leven en een nieuwe bloei in onszelf ontluiken.
Net als de piepkleine groene blaadjes en witte kopjes van de sneeuwklokjes, die nu uit de aarde te voorschijn komen, zo gaan wij onszelf voor bereiden op mogelijkheden en beloftes van de komende tijd.


Imbolc of Oimelc verwijst naar de ooien die rond deze tijd lammeren. 
Hierom staat Imbolc voor het nieuwe begin, het prille.
Het is de tijd om je te focussen op de mogelijkheden van de toekomst, terwijl je gegrond blijft in de realiteit van alledag.
Imbolc - afgeleidt van het Keltische bolc of bolg, wat buik betekent.
Imbolc zou dan 'in de buik' betekenen.
Met de buik wordt Moeder Aarde bedoelt, uit wiens 'buik' of wel akker, alle leven weer naar boven zal komen.


De tijd van Imbolc, is de tijd van de Godin Bridget, zij is het jonkvrouwe aspect van de Godin. De zwangere jonkvrouw, zwanger van het jonge zaad van de zon. Als zodanig is Bridget godin van het vuur en de vruchtbaarheid. 
Zij is de hoedster en beschemster van het vuur.
Zij bewaakt de vuren van inspiratie, smeedkunst en heling.

Voor haar branden wij kaarsen en hiermee verwelkomen wij  de zon weer in ons leven.



De elementen die horen bij Imbolc zijn Aarde en Lucht. De Aarde waarin nieuw leven ontkiemt en  Lucht, die als een frisse wind door onze gedachten gaat, zodat wij weer opener en energieker kunnen zijn, zodat we weer ruimte krijgen voor het nieuwe.

Na de lange wintermaanden waarin onze energie naar binnen was gekeerd, mag deze vanaf Imbolc weer uitwaarts keren, we gaan ons weer richten op de buitenwereld!
Dus draag de vlam van binnen weer naar buiten en verwelkom het voorjaar!

Blessed Imbolc

11 opmerkingen:

  1. Mijn jongste dochter Teuntje noemde dit ook! Ze heeft het zelfs in mijn agenda gezet. Ik vind het heel mooi klinken. Hoewel ik me voorlopig toch nog het liefst naar binnen keer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ook jij gaat je straks echt op buiten richten. Geef het tijd ❤️

      Verwijderen
  2. Van de week hadden we een hele mooie dag, we reden langs een kudde schapen die ik eerder fotografeerde en grappend zei ik tegen m'n vriend nog even en we moeten weer uitkijken naar lammetjes. Dat was een grapje tot ik een uurtje later wel degelijk lammetjes stond te fotograferen. Ik ken de term(en) niet maar na de zomer as de temperaturen dalen dan begint mijn tijd de herfst en de lente zijn de mooiste maanden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je schapenfoto's zijn zo mooi. Deze ken ik niet, alhoewel, ze lijken een beetje op de schapen die ik de vorige keer deelde. Ik ben blij dat deze tijd aanbreekt. Krijg ik meer zin om dingen aan te pakken maar ook om dingen af te sluiten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze schapen lopen in Meyendel. Daar ga ik nog weleens wandelen

      Verwijderen
  4. Blesses Imbolc! Het is heerlijk dat het licht eraan komt en je ziet overal lentebodes😍.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik kan niet wachten op het voorjaar. Zo’n zin in! Groetjes, Nicky

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nog even geduld. Gelukkig zie ik overal al sneeuwklokjes verschijnen, dat is het begin

      Verwijderen