vrijdag 29 september 2017

balans

De tijd van Mabon is een tijd van balans, ik schreef dit een goede week geleden nog.
Alleen is mijn balans ver te zoeken, zowel letterlijk als figuurlijk.
De afgelopen twee yogalessen, bij iedere balans oefening, verloor ik mijn evenwicht,  viel om en moest ik steun zoeken door een hand aan de muur te houden.

Maar dat gaf mij wel dit inzicht, dat je soms je moet laten ondersteunen om je balans te vinden of om in balans te blijven.
Mooi inzicht, waar een yoga les al niet goed voor is.

Wat wil ik hier nu voor mezelf mee.
Allereerst het loslaten van het idee dat ik alles zelf moet doen.
Waarom is om hulp vragen altijd zo moeilijk.
En dan ook nog de aangeboden hulp accepteren, want dat is wel een dingetje bij mij, dan krijg ik hulp en dan zeg ik nog van; ach, laat maar, ik doe het wel even.
Misschien is dit voor meer herkenbaar?

Voor mij heeft dit onevenwichtige ook echt te maken met de tijd van het jaar. Nu heerst het element water. Water stroomt en dat zorgt er voor dat ik moeite heb met aarden, want ik wil  met de stroom mee drijven. En door mee te drijven, ga ik veel te makkelijk over mijn grenzen heen. Ik kom deze valkuil ook ieder jaar rond deze tijd tegen. Ik wil te veel doen, soms ook om iedereen maar te pleasen.
En dat is niet goed voor de balans.

Dus ik maak netjes to-do lijstjes, zodat de o-jee-en-ik-mag-dat-niet-vergeten me niet meer 's avonds uit m'n slaap halen.
En daarbij ga ik ook eens kijken waar ik hulp bij kan gebruiken en dit ook vragen.
En af en toe ook gewoon een keertje 'nee'  zeggen.

En als dit werkt moet ik volgende week bij yoga vast weer steviger staan, misschien iets meer in balans zijn.


Oja , dit bracht mij ook een beetje uit mijn evenwicht, maar dan van blijdschap, want ik deed mee aan de give-away bij Ingthings en ik kreeg de wantjes! Dank je wel, lieve Ingrid!




3 opmerkingen:

  1. Herkenbaar, die grenzen waar je over gaat. Voor mij niet zozeer om te pleasen maar omdat ik zelf zo veel wil in deze tijd...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel herkenbaar... Vind het erg moeilijk om nee te zeggen en zeker om hulp te vragen...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Tja meis... die gekke grenzen die wij maar niet lijken te (her)kennen... Rustig aan hoor! Lekker veel naar buiten maar, met die stoere wanten die je hebt gekregen!

    BeantwoordenVerwijderen