maandag 4 december 2023

vertragen / slowing down


Ik las in Flow Magazine no.10-2023 het artikel  'Go with the Slow', over slow living. In dit artikel wordt Johann Hari aangehaald, die stelt dat we sneller praten, sneller lezen en dat we binnen 20 jaar zelfs tien procent sneller zijn gaan lopen. Bizar toch eigenlijk.

Maar dit deed mij denken aan de opmerking van miss T, toen ze met me meeliep naar mijn werk en me vroeg of ik dat altijd half rennend deed. Dat terwijl zij zelf echt niet van het slenteren is. Ik loop inderdaad snel, maar loop ik niet te snel.  Loop ik mezelf niet voorbij.

De afgelopen week heb ik bewust geprobeerd om langzamer te lopen. Rust, kalmte en niet haasten. Dat valt nog niet mee, ik ben zo gewend om even door te lopen en dan nu heel bewust mijn tempo  vertragen. Toch zag ik na een paar dagen de tijd dat ik er over doe van huis naar werk met een paar minuten oplopen, ik kan het dus wel, vertragen. Ik denk namelijk dat in deze tijd van het jaar een iets trager tempo goed voor mij is. Winter is immers de tijd van verstilling en vertraging.

+++++++++

I have read in Flow Magazine no.10-2023 an article named 'Go with the Slow', about slow living. This article mentioned a statement of Johann Hari, which said we talk faster, read faster en within 20 years we even are walking ten percent faster.

This reminded me of my youngest daughter's comment, when she walked with me to my work place. She had asked me if I always go to work half running. When she herself isn't a slow walker. I now I am a fast walker, but am I not walking to fast nowadays.

Last week I really tried to walk slower. I tried very consciously to be in the moment, just walking step by step and no hurrying. I was almost proud of myself seeing the time  it takes me to walk from home to work increasing by a few minutes. 

And I think slowing down benefits me especially this time of the year. Winter is certainly a time of slow and quiet.

En om echt te vertragen kan ik altijd nog een voorbeeld aan mijn katten nemen, die zijn daar immers meester in.

++++++++++

For the better slowing down practice I can take an example of my cats, they master this quality by full.


4 opmerkingen:

  1. Herkenbaar, dat snelle looptempo. Ik heb dat (helaas) ook. Ik loop bijna even snel als dat ik hardloop.... en dat zou echt wel wat rustiger mogen.

    Nu ik al mijn afspraken heb afgezegd, voel ik me wel langzaam maar zeker rustiger worden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Verstandig. Deze tijd van het jaar lijken we ons steeds voirbij te rennen.

      Verwijderen
  2. Ik probeer het ook, minder snel lopen. Omdat als ik mijn oude tempo aanhoud, ik enorm last van mijn linker been krijg. Langzamer lopen is comfortabeler. Maar man wat is het lastig om toe te passen. En vol et houden. Ik merk dat ik na een paar minuten alweer sneller wil gaan lopen.

    BeantwoordenVerwijderen