dinsdag 1 november 2022

tuintje

 Weer een ander stukje van ons nieuwe huis; de tuin. Of eerder het ontbreken ervan.

Dit is onze achtertuin. 

Een plaats om de was op te hangen en je kunt er prima zitten, maar nul uitstraling en nul groen. Dus wij kunnen er alle kanten mee op.

Ik ben begonnen  wat tegels eruit te halen voor een kleine moestuin. Ja, een kleine moestuin! Wat ik van mijn vorige tuin heb geleerd is dat deze voor mij te groot was om die goed bij te houden. Zeker in de zomer was ik dagelijks al veel tijd kwijt met het redelijk onkruid vrij houden van de tuin en dit ging ten koste van al mijn andere hobby's. (en soms ook van mijn tuinier plezier)


Dit gaat de moestuin worden, bed links, bed rechts met stapstenen er tussen. Dan denk ik aan rabarber, erwten, courgette, bietjes en misschien boerenkool. Lekker kleinschalig en overzichtelijk.

Langs die muur gaan we een druif laten groeien, want waar nu nog de kliko's  staan, gaat een gezellige zitplek worden.


Hier komt natuurlijk ook groen. Ik denk vooral eenjarigen en iets van stokrozen tegen de muur, want dat hoort wel bij dit huis. Er staat al een mini vlinderstruik en ik kreeg een sering(etje), die voorlopig op de hoek komt te staan, als scheiding tussen moestuin en bloemen.


Dan een mooie klimmer zoals een clematis langs dit schuttingdeel voor ook wat groen aan deze kant.

En net kwam Lief met het idee om voor een van de schuurdeuren, die toch niet opengaat, ook wat rijen tegels weg te halen en zo nog een plek voor struiken en planten te maken, want zelfs Lief vindt deze tuin te veel steen.


Gelukkig is er voor het huis ook een tuintje. Hier staan veel planten en zelfs boompjes en nadat afgelopen woensdag de steiger eindelijk weg was, heb ik meteen op alle lege plekken bloembollen gepoot, zodat het in de lente straks een echte voorjaarstuin is.

wordt zeker vervolgd.

6 opmerkingen:

  1. Ik snap daar dus echt helemaal niets van, van mensen die hun hele (achter)tuin vol leggen met tegels. Het wordt vast veel mooier nu!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er heeft van oorsprong een taxicentrale met ambulancedienst gezeten, de schuur was garage met een heuse brug en de auto's stonden dus op de plaats. En de vorige eigenaar had een schildersbedrijf, dus een busje en aanhanger. Dus het was functioneel en niet voor de sier

      Verwijderen
  2. Daar knapt het vast van op. Ik ben benieuwd. Was het maar alvast lente (ja, ik houd niet van herfst/winter).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat betreft de tuin kan ik niet wachten tot de lente. Maar verder hou ik best van herfst en winter, ik kan me dan zo heerlijk ingraven met boeken, breiwerk en dekentjes op de bank

      Verwijderen
  3. Dat wordt wel wat daar! Leuke uitdaging :)

    BeantwoordenVerwijderen