maandag 1 februari 2021

Imbolc

 Imbolc kan een afleiding zijn van het keltische woord bolc of bolg, wat buik betekend.

Imbolc zou dan 'in de buik' betekenen. 
Met de buik wordt moeder aarde bedoeld, uit wiens buik of wel akker, alle leven weer naar boven zal komen. 
Binnen in haar ontkiemen de zaden die zijn gezaaid en gauw zullen groeien tot prachtige planten en bloemen.

Imbolc is het feest van de bevruchting van de aarde in het nieuwe zonnejaar.


Het is het feest van Bridget, de drievoudige Godin in haar jonkvrouwenaspect. 
Het is vroeg in de lente. 
Ze is een jong meisje; ze staat aan het begin.

Het is de tijd om het zaad te zegenen, de landbouwwerktuigen te wijden, het is de tijd dat de ooien gaan lammeren.
Terwijl de wereld zich voorbereid op groei en vernieuwing wordt Bridget geëerd, de bes van de winter(de crone) verandert zich nu in de jonge maagd van het voorjaar.

Het feest van Imbolc valt in een tijd van reiniging en zuivering. 
De voorjaarsschoonmaak bereidt onze geest en lichaam nu voor op een wederopstand. Bridget de jonkvrouwe veegt met haar nieuwe bezem de rommel van de winter en de aanwas van het vorig jaar weg.
Zoals alle jonge mensen is ze vol van nieuwe wegen en nieuwe ideeën. Net als zij moeten wij ons voorbereiden op en ruimte maken voor iets nieuws.
Het is de tijd van nieuwe jeugd en inspiratie.
De allereerste frisse nieuwe loten beginnen net  te verschijnen, sneeuwklokjes laten zich voorzichtig zien.
De Godin is weer jong, een maagd (jonkvrouw), en de God, die met de winterzonnewende wedergeboren is, manifesteert zich nu als een jonge man.
Hun liefde belooft vervulling, nieuw groen en vruchtbaarheid.


Was vanaf Mabon de beweging van de energie inwaarts, alles trok zich naar binnen terug. Imbolc is het punt van omslag, vanaf nu gaat de stroming weer uitwaarts. Vanaf nu gaan we ons weer richten op de buitenwereld.

Blessed Imbolc

4 opmerkingen:

  1. Mooi. Hoe lang heeft die beweging inwaarts geduurd? (Mabon). Heb je die sneeuwklokjes zelf alweer gespot?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vanaf Mabon, 21 september is de beweging inwaarts. En ja hoor de sneeuwklokjes staan hier alweer volop tussen de bomen.

      Verwijderen
  2. Ik vind het altijd bijzonder hoezeer ik mezelf kan vinden in deze 'verhalen'. Ik ga mee met de natuur maar denk er nooit heel veel over na. En als ik dan weer zoiets lees denk ik, wauw! Ik zit nog een beetje tussen oud en nieuw in. Er bloeien nieuwe dingen maar ik mag nog wat oude loslaten. Misschien is het tijd om me er toch wat meer in te gaan verdiepen. Dank voor je blog!

    BeantwoordenVerwijderen