maandag 21 oktober 2019

rennen-en-vliegen(2) 2019 versus 2009

Ik zat wat door oude archieven te lezen en kwam deze post tegen van 10 jaar geleden en dacht zal ik deze eens herhalen om te laten zien wat een verschil (of niet) 10 jaar kan zijn.

Voor rennen-en-vliegen 2009, hier (klikkerdeklik)

En voor de 2019 versie kun je gewoon verder lezen.....

06.30 uur: gaat mijn wekker, dan sta ik ook meteen op. En wordt 9 van de 10 keer begroet door een luid miauwende Muis met honger. Een trap lager, in de badkamer, gooi ik snel wat water in mijn gezicht en smeer een dagcrème op gezicht, hals en handen. Daarna door naar beneden op de voet gevolgd door Muis.
De volgende stap is katten voeren, brokjes bij vullen, de waterbak schoon spoelen en weer vullen,  nog steeds voor de voeten gelopen door een ongeduldige Muis.
Ik pak nog even een schone handdoek, theedoek en vaatdoek en dan is het tijd voor het blikvoer van Muis (heel soms komt Mammiepoes ook naar beneden, maar meestal blijft ze lekker slapen bij dochter M en slaat haar ontbijt over)
Terwijl Muis zijn eten naar binnen schrokt, zet ik de koffie klaar in apparaat, zodat Lief als hij beneden komt, deze alleen hoeft aan te zetten.
Verder haal ik miss T haar broodtrommels uit de koelkast en zet deze met twee met water gevulde drinkflessen op haar aanrecht.
Dan is het bijna 07.00 uur, plof ik nog even op de bank, kijk of ik appjes van zoon uit Australië heb of scroll lekker zinloos door instagram.



07.00 uur gaat de wekker van miss T, ga ik naar boven naar de badkamer om lenzen in te doen, zodat ik de dingen weer duidelijk zie. Tegelijkertijd staat nu ook Lief op en voor we mekaar in de weg lopen in de badkamer ga ik nog een trap op,  naar zolder om mezelf aan te kleden en ons bed op te maken. (ik ga naar boven, nadat ik nog even heb gekeken of miss T ook echt is opgestaan)
Meestal staat zoon J ook op rond 07.00 uur, maar zeer begrijpelijk rommelt die in zijn eigen tempo en dat is afhankelijk van de tijd waarop hij begint met werken.
Rond 07.30 uur ben ik weer beneden, zit miss T te ontbijten en drinken Lief en ik een kop koffie, voor we allebei de deur uit gaan.  Lief gaat als eerste de deur uit en word nog steeds uitgezwaaid door miss T en mij. Ik doe mijn lunchspullen en waterfles in mijn tas voor werk en dan loop ik naar boven om wat make-up op mijn gezicht te doen en de was van het rek te halen om op te vouwen.
Dochter M is dan ook op gestaan en gaat koffie zetten, medicijnen innemen en ontbijten.

08.10 uur ga ik de deur uit,  dit schooljaar zonder miss T. Haar school begint pas om kwart voor 9, dus zij gaat om 08.30 uur zelf de deur uit en afhankelijk van de dag gaat zij op de fiets of niet.
Zelf fiets ik in ongeveer 10 minuten naar mijn werk en als ik daar aankom, is het computer aan, lunchspullen in de koelkast in de kantine leggen en een mok heet water voor thee mee terug nemen.
Dan meestal een kort praatje met mijn collega's en iedereen gaat aan het werk, onderbroken door een koffiepauze om 10.00 uur en de lunch rond 12.30 uur.
De mooiste tijd blijft 17.00 uur, spullen in de bureaula, computer uit, jas aan,  gauw het pand uit en op de fiets weer naar huis.

Ondertussen heeft miss T school tot 15.00 uur en op dinsdag fietst ze eerst langs huis, om haar schoolspullen thuis te brengen en haar dansspul op te halen.
Daarna gaat ze door naar de kidsclub(bso voor 9+) waar ze tot 17.15 blijft en vanuit daar naar de gymzaal achter de kidsclub, waar ze van 17.30 - 18.30 jazzdance heeft.
(op donderdag en vrijdag gaat ze vanuit school naar huis, donderdag is ze alleen thuis tot ze naar RT gaat, dan komen we bijna tegelijk weer thuis en op vrijdag ben ik net thuis als zij binnenkomt)

Ik ben meestal iets voor half 6 thuis en ben dan de eerste die thuis is. J is dan net aan het werk om een paar mensen spierpijn te bezorgen en M heeft college tot 18.00 uur.
Meestal ruim ik eerst m'n werktas uit en plof daarna even een half uurtje op de bank om zo rond 18.00 uur te beginnen met koken. Terwijl de pannen op het fornuis staan te pruttelen, dek ik de tafel, zodat we meteen aan tafel kunnen gaan als alles klaar is. En dat is op dinsdag vaak rond 19.00 uur,  beide dochters zijn dan al thuis(en net als in 2009 - hongerig), dus we beginnen dan met z'n drieën alvast met eten, want de andere twee kunnen rustig tot 19.30 op zich laten wachten.


Na het eten, wordt de vaatwasser ingeruimd door M of door J. Miss T gooit het plasticafval in de container bij het winkelcentrum en mag dan ook nog het beetje vaat afdrogen, wat niet in de vaatwasser past, waarbij J dit afwast en dit word bijna altijd gevolgd door de dagelijkse stoeipartij tussen J en miss T.
Hierna gaan de kids meestal naar boven, chillen op hun kamers. Voor miss T geldt, geen schermen na het eten, dus is ze vaak aan het tekenen of lezen.
Ondertussen maak ik dan de broodtrommels voor de volgende dag klaar en zet deze in de koelkast. (en ja, miss T kan dit ook zelf, doet ze ook soms, maar zolang ze nog op de basisschool zit wil ik dat best nog voor haar doen)
De afspraak is dat miss T om 20.15 uit de douche moet zijn en rond die tijd roept ze mij dan ook, dan gaan we lezen en voorlezen. Zij leest mij een bladzijde voor en ik lees de rest van het hoofdstuk aan haar voor.
Dan is het knuffelen, welterusten en met de afspraak nog 10 minuten lezen en dan licht uit ga ik naar beneden. Lief gaat haar dan welterusten zeggen, spreekt met haar de dag nog even door en dan gaat 10 minuten erna toch echt het licht uit.

Lief ploft dan meestal in de stoel, ik op de bank. We drinken thee en praten wat over de dag, paar naaldjes breien, misschien aflevering van een serie kijken, maar meestal tussen 22.30 en 23.00 uur gaat hier het licht uit en gaan we naar boven.
En dan zit er weer een werkdag op.
Dit ritme herhaalt zich eigenlijk iedere doordeweekse dag, waarbij ik drie dagen werk en zelf de deur uit ga, terwijl ik op maandag en woensdag met miss T mee loop naar school.

Verschil met 10 jaar geleden, het loopt allemaal veel soepeler, maar dat heeft ook te maken met het feit dat iedereen 10 jaar ouder is. Tien jaar geleden waren het drie pubers en een baby en dat geeft toch een heel ander ritme.

2 opmerkingen:

  1. Wat leuk om te lezen zeg. En ook die terugblik van 10 jaar geleden. En nu weet ik ook de naam van Mis T. ;-)
    Ik heb het geluk dat ik op mijn werkdagen op maandag thuis kom en het eten staat klaar, op dinsdag bij mijn ouders kan gaan eten en op donderdag we ervoor gekozen hebben dat we 'gemakkelijk' doen. Dus dat scheel teen boel gedoe vind ik.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, tien jaar geleden stonden mijn kids nog met hun eigen naam op mijn blog. En ik hou van koken, dat is voor mij ontspanning, dus ik vind het heerlijk om na werktijd een half uurtje te rommelen met m'n pannen.

      Verwijderen