maandag 30 november 2009

vaste gewoontes en een onverwachte gebeurtenis

ieder gezin heeft ze, vaste gewoontes. wij zijn hierop zeker geen uitzondering.
Zo begint onze morgen met het maken van pap, al dan niet onder toeziend oog van Gizzert.


we zwaaien naar lief, als hij met de motor naar z'n werk gaat, met veel dag roepen en kushandjes.
we zwaaien naar de andere kinderen als ze naar school gaan.

Dan na al dat zwaai-werk is het tijd om de keukenvloer te vegen, zand, vuil en kattenbrokken, die naast de voerbak liggen veeg ik bij elkaar. Hierbij word ik altijd geholpen door Tarja, die een veger en blik machtig interessant speelgoed vindt.

****
Maar dan terwijl de ochtend leek voort tekabbelen met spelen en opruimen, zijn we ineens ook nog getuige van een moordpartij in de tuin. Kater Muis gaat naar buiten en we zien hem snuffelen en zoeken tussen de bladeren onder de hortensia. Tot ineens met een reuze sprong hij boven op een muisje ploft. (muisje overleefde dit niet)


van muis tot lichte lunch
dat geeft toch even een onderbreking van de dagelijkse bezigheden.

Een andere vaste gewoonte is dragen. Tarja zit graag op mijn heup, zo zoeken we samen de was uit of stofzuigen we de kamer.
maar omdat ze nooit lang wil blijven zitten ben ik voor binnenshuis gestopt met het draagdoekknopen. Ik pak weer gewoon de babysling en zet haar daarin op m'n heup(en til haar 5 minuten later er weer uit)



(ja Thess, dit is de draagband die ik van jou kreeg, zie je wel dat die nog steeds handig is)
Ik vind het leuk om te zien dat ieder gezin zijn eigen gewoontes heeft. Uit (jarenlange) ervaring weet ik dat kinderen dat heel fijn vinden. het geeft ze herkenning, houvast en veiligheid.
Wat zijn jullie vaste rituelen thuis?

5 opmerkingen:

  1. De ochtend begint met pap, onder toeziend oog van poes Remi.
    Verwelkomen papa, die thuis komt van zijn werk en zwaaien naar Stafan, die naar school gaat.
    Vloer schoon gemaakt!
    Vanmorgen scheen de zon, dus hebben we lekker gewandeld :)

    Vorige week had ik nog een stukje muis op de deurmat, maar nu het kouder is vangen ze niet meer zoveel muizen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ha ha ha klinkt redelijk hetzelfde :) Hier was de wandeling in de middag na het slaapje en meteen gevolgd door boodschappen doen. We doen nu het fruit eet ritueel (ik schil en snij en Tarja eet en gooit)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Cool, was het toch een goeie draagdoek :P

    Hier is het samen met papa naar beneden, papa maakt drinken en brood + thee voor mama.
    Rivje gaat brum kijken, tegen de tijd dat papa bijna naar zijn werk gaat komt mama naar beneden gestrompeld, komt papa dag zeggen en kus geven, vaak wilt Rivje ook nog een knuffel.
    Dan kijken we samen mail, gaan we naar de keuken, mijn ontbijt maken, vaak wilt Riven dan ook wat fruit dus van alles wat in mijn smoothie gaat, krijgt hij ook een stukjes in een bakje.
    En dan naar boven , ontbijten en vaak iets bouwen, blokken, duplo, treinbaan whatever :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Na het aankleden beneden pap maken en samen aan tafel ontbijten. Doordeweeks gaat Fee-Luna dan naar het kinderdagverblijf tot ongeveer 5 uur. Daarna mag ze op het aanrecht zitten en meekijken hoe ik kook, dekken we de tafel, wachten tot papa thuis is en gaan we eten. Na het eten nog even tikkertje spelen, kusje voor mama en brengt papa haar naar bed.
    Op woensdag gaat ze niet naar het kinderdagverblijf. Dan hebben we na het ontbijten eigenlijk geen vast ritme.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ik beschreef een vrije maandag, op dinsdag, donderdag en vrijdag is het na de pap meteen in de auto naar het kdv.(ik werk van 8-17 u, dus Tarja maakt dan erg lange dagen en ik ook)

    BeantwoordenVerwijderen