maandag 23 september 2024

overpeinzing op de maandagmorgen

 



Maandag, mijn derde weekend dag. De dag van de huishoudklusjes en alles op orde brengen voor mijn werkweek ook begint. Een dag waarop ik ook heel bewust wat rustpuntjes inbouw (lees brei-pauzes)

Maar sinds afgelopen woensdag speelt er iets door mijn hoofd. Het begon met een gesprekje met de opticien, waar ik was voor de halfjaarlijkse lenzencontrole. Mijn werk, wat bestaat uit 8 uur lang voor een beeldscherm zitten is voor mijn hoofd en ogen gewoon vreselijk vermoeiend. De oplossing, die ik keer op keer hiervoor aangedragen krijg is, zorg dat je regelmatig van je beeldscherm gaat, door even andere klusjes op te pakken.

Maar hierin zit het probleem, al die klusjes zijn weggeautomatiseerd. Archiveren van leveranciersfacturen hoeft niet meer, want alles komt binnen via de mail. Deze taak, waar ik vroeger toch echt wel een uurtje per week aan kwijt was, is weggevallen. Zelfde met het hele accorderingsproces van inkopen ( ik administreer alle inkopen), waar ik 10 jaar geleden nog dagelijks alle afdelingen afliep om akkoord parafen te krijgen, gaat dit nu automatisch via mail, zodra ik inkoop inboek.  Zeer efficiënt, maar dat maakt wel dat mijn werk nu voor 100% bestaat uit zitten achter een beeldscherm.

Van het beeldscherm af bestaat nu uit 2 x 15 minuten koffie/theepauze en 30 minuten lunchpauze en de keren dat ik even water of thee haal voor mijn collega's. En dat is eigenlijk niet veel, als ik het vergelijk met zo'n 10 jaar terug. En hiermee begrijp ik wel waarom hoofdpijn en prikogen bij mijn werkdagen van nu horen.

Dus ik besluit deze overpeinzing met de opmerking dat automatisering misschien beter is voor de productiviteit, maar zeker niet voor de gezondheid (althans niet die van mij)

Ga ik nu gauw van het beeldscherm en de badkamer schrobben 😊

Fijne week iedereen!


4 opmerkingen:

  1. Vervelend! Ik heb beeldschermmomenten op het werk maar gelukkig maar weinig. Als ik blog of blogjes lees, heb ik ook gauw last van mijn ogen of hoofd. Al die moderne dingen zijn niet altijd goed voor de mens...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Soms zou ik best terug willen naar die arbeidsintensievere dagen, was rustiger voor het hoofd. Maar sommige dingen van nu wil ik echt niet missen, zoals de bezorgservice voor de boodschappen

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mag je van je baas bijvoorbeeld niet elk uur 10 minuten even rond wandelen? Of is dat niet genoeg?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hij ziet me aankomen. Dat is 80 mimuten per werkdag niet productieve tijd. En ik denk dat er in de praktijk niets van terecht komt, omdat ik niet steeds m"n werk kan onderbreken, soms moet er ook iets afgemaakt worden.

    BeantwoordenVerwijderen