maandag 8 april 2019

de moestuin


De moestuin is bij mij een redelijk pijnpunt, de eerste paar jaar dat we hier woonden ging het vrij goed met de moestuin. Misschien geen reuze opbrengst, maar ik oogstte toch regelmatig een maaltje bonen, erwten of bieten uit de tuin.
Daarna ging het een beetje mis, vraatzuchtige slakken, die letterlijk alles met de grond gelijk maakten, maakten mij zo moedeloos. En hierdoor en ook omdat ik zelf geen energie had, heb de tuin zo verwaarloosd, tot deze met onkruid overwoekerd was.

Lief en miss T hebben op een werkdag van mij de boel aangepakt en alles gesnoeid en gerooid, zodat we weer opnieuw konden beginnen.
Vorig jaar moestuinierde ik op kleine schaal, wat tomaatjes, boontjes, aardbeien en rabarber. Door de lange, hete  en droge zomer kwam er weinig van de grond, dat gebeurt nu eenmaal ook.

Maar dit jaar had ik me voorgenomen om meer uit eigen tuin te eten, dus vorige week al druk met het vullen van de bakken met nieuwe aarde en delen van de tuin, waar bloemen en kruiden staan bijmesten. Zo stond alles er weer mooi bij.

En dit weekend ben ik begonnen met zaaien.
Erwten, snijbiet en pluksla rechtstreeks in de bakken.



En in het tuinhuisje, op een plankje voor het raam (dat lief speciaal voor mij maakte), staan de bietjes en stokrozen, die ik liever voorzaai.
En dan nu geduld........., maar ik vind niets leukers dan  's ochtends even de tuin inlopen om te kijken, hoe alles er bij staat en of er al wat boven de grond uitpiept.




En als ik zie hoeveel bloempjes mijn blauwe bes al heeft, denk ik dat we daar straks best wat handjes blauwe bessen af kunnen snoepen.

Mijn moestuinseizoen is weer van start.
Of ik de moestuinmaandag weer in ere herstel, weet ik niet. Ik denk dat het eerder een moestuinmaand-dag gaat worden. Gewoon een keer per maand een update over onze tuin.

3 opmerkingen: