maandag 21 december 2015

Yule

Het wiel draait.........  naar Yule / Midwinter.

Tijd van Stilte, tijd van rust.
De akkers liggen braak en families zitten bij elkaar binnen bij het vuur.
Tijd van verstilling; het lijkt of al het leven uit de natuur verdwenen is.

Maar ook tijd van Belofte.
De belofte dat het Licht terug keert en dat er een einde komt aan de donkere dagen.

Met Yule vieren wij de Langste nacht en hiermee ook de Kortste dag. Na Yule zullen de dagen weer gaan lengen tot aan Litha.


Draai met mij naar het Noorden.
In het Noorden verwelkomen wij Anbet, Hille en Banbha.
Zij zijn de Crones, zij hebben de wijsheid.
Zij leren ons de stilte in onszelf te zoeken en op te zoeken.
Zij leren ons te bezinnen voor wij iets beginnen.
Zij leren ons de les van geduld en afwachten tot de tijd rijp is.
Zij leren ons aarden in het hier en nu.
Lieve Godinnen, wees welkom.


De tijd van Yule leert mij steeds opnieuw om een pas op de plaats te nemen, te rusten. En goed om mij heen te kijken en  dankbaar zijn voor de dingen die ik heb en de mensen die ik om mij heen heb geschaard in de jaren.
Yule is voor mij een feest van innerlijke diepe dankbaarheid en het uitzicht op het Licht dat nu weer langzaam de overhand gaat nemen.

Blessed Yule!

5 opmerkingen:

  1. De tweede naam van onze jongste dochter is Jule... Ze is de laatste 3 dagen zo vroeg wakker zodat we de laatste ochtenden heel veel rust ervaren omdat niemand anders wakker is in het dorp! Mooie uitleg geef je altijd! Prachtige tijd, wederkering van het licht. En toch nog donker . Fijne tijd!
    Groetjes Stella

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Blessed yule! De nachten worden korter en de dagen lengen vlug en de Godin roept zachtjes haar kinderen terug. <3
    Deep into the earth we go, deep into the earth we know. Geniet van deze tijd. Op naar Litha!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. mooi... Tijd van inademing.
    Toch hoort het wel een beetje fris te zijn buiten vind ik dan.
    Geniet!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik zie ook ernaar uit dat het wee lichter word hoor, heerlijk gevoel :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dit is ook een hele speciale tijd vind ik. Je weet dat het bijna klaar is met het korten en er gauw weer meer licht zal zijn.

    BeantwoordenVerwijderen