dinsdag 27 juli 2021

weekje zuid-limburg

 





Na onze staycation van vorig jaar, wilden we dit jaar graag even naar een andere omgeving. Ik ben heel blij met ons huis en tuin, maar hier blijven betekent wel dat ik in hetzelfde dagelijks ritme blijf zitten als altijd en dat geeft toch iets minder vakantie-gevoel. Toen wij voorzichtig plannen begonnen te maken voor de zomer, zat alles nog in lockdown, zonder vooruitzicht hoe lang het nog zou duren en tegen welke maatregelen je dan weer zou aanlopen. Dus wij besloten in eigen land te blijven. Terschelling leek mij wel leuk, maar na drie uur lang tevergeefs huisjes aan te hebben geklikt, heb ik dit idee maar opgegeven.

En zo kwamen we op zuid-limburg, een huisjespark op de Cauberg bij Valkenburg.  Wekenlang hoorde ik van allerlei mensen dat Valkenburg zo'n leuk en gezellig plaatsje was, met een mooi oud centrum. Maar na de complete zondvloed die daar het centrum onder water zette, kreeg ik alleen nog de vraag of onze vakantie nog wel door kon gaan.

Gelukkig ging alles gewoon door, dus vorige maandag reden wij naar limburg en hoe glooiender het landschap werd, hoe meer ik een vakantiegevoel kreeg. 

Het huisje was prima, gewoon perfect en best wel ruim, omdat we in de tijd dat we boekten, net wisten of zoon en schoondochter nog bij ons zouden zijn, hadden we een huisje gezocht voor 6 personen en daarin zaten we nu met z'n viertjes. Nu hadden de dochters geen bezwaar met ieder een eigen kamer, en met hun verschillende slaapritmes was dit best wel handig 😊



Natuurlijk deden we een dagje Maastricht, miss T shopte zich een slag in de rondte en verder wandelden we door het centrum, bezochten natuurlijk boekhandel Dominicanen gevestigd in een eeuwen oude kerk. En slenterden nog door de vele mooie straatjes die Maastricht nu eenmaal rijk is.

Dit shoppen en slenteren werd afgewisseld met een actieve dag. Lief is nogal van het wielrennen, dus hij wilde heel graag een dag gaan fietsen, de Cauberg moest natuurlijk beklommen worden, dus hij huurde een racefiets en ging op weg. Nou wilden de meiden en ik niet achterblijven, maar wielrennen is echt niet ons ding, dus wij huurden alle drie een e-bike en met een routekaartje fietsten wij van fietsknooppunt naar fietsknooppunt, door velden, heel kleine dorpjes en hadden vooral heel veel lol. En nee, ik schaamde mij niet voor mijn seniorenfiets 😁, zonder mijn accuhulp had ik bij de eerste heuvel al moeten afstappen. 



Wandeling bij het Fort Sint Pieter, voor onze rondleiding door de mergelgrotten begon.







En het bezoeken van ruïnes of kastelen staat altijd wel op mijn lijstje voor de vakantie, het werd Kasteel Hoensbroek en natuurlijk de ruïne van Valkenburg.

En zo begon mijn dag. Ik ben nu eenmaal geen uitslaper, altijd best vroeg wakker. Dus terwijl iedereen nog sliep, zette ik de tuindeur open en zat ik met koffie en breiwerk buiten, een rustig begin van de dag.

Ons weekje weg zit er nu weer op. We zijn al een dag thuis en de wasmachine heeft de nodige wasjes weer weggedraaid, maar onze vakantie is nog niet voorbij; Lief en ik zijn allebei nog 2 weken vrij en ik geloof dat er deze twee weken nog geverfd en behangen gaat worden, want miss T wilde graag een kamer zonder roze hartjes behang en oudste dochter neemt de kamer van haar broer over en daar mag ook nog wat aan gebeuren.

Maar een weekje ontspanning hebben we in ieder geval al gehad.

4 opmerkingen:

  1. wat een heerlijke vakantie hebben jullie gehad!! ben er intussen achter dat {buiten het toeristen seizoen dan} NL best heel erg mooi & leuk kan zijn... en dan nog iets van heuvels ook nog daar!! leuke foto's

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het was echt een fijne week en ja, Nederland heeft echt nog mooie plekjes.

      Verwijderen
  2. Oh wat fijn dat het allemaal door heeft kunnen gaan. Vorig jaar zaten wij ook in Zuid-Limburg. Prachtig daar. LIjkt gewoon net echt het buitenland.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, we hebben echt een top week gehad. En Maastricht is toch wel één van mijn favoriete steden.

      Verwijderen