zondag 31 mei 2020

zondagmorgen praatje handwerk



Ik denk dat er niets fijners is om op zondagmorgen wakker te worden met de geur van vers gebakken brood.
Lief heeft de broodbakmachine weer 'terug' gevonden en zet nu weer regelmatig op zaterdagavond het apparaat klaar, zodat we zondagmorgen een lekker vers broodje hebben.
Vandaag was het een appel-kaneelbrood.
Super lekker met roomboter en kaneelsuiker.

De afgelopen week heb ik heel tijd zitten breien.
Vanwege het klusproject gang is het beneden een beetje rommelig en heeft het niet veel zin om uitgebreid te gaan soppen.
Dus die tijd gebruik ik nu als handwerktijd.

Een paar weken geleden kocht ik bij Ja-Wol een SurpriseSupportPackage en dat werd een mooi pakket met wolletjes van Filcolana. (de foto van het pakket is te vinden in mijn instagram feed)
Ik moest wel even denken wat ik ermee ging maken, ik vond het zonde om deze bolletjes in sokken te verwerken, maar wilde er juist een project van maken.
En dat is de Oliliashawl geworden.
Vorige week was ik er net aan begonnen en had er nog geen foto's van gemaakt, maar nu kan ik wel laten zien dat de shawl stukje bij beetje groeit.




Inmiddels heeft w(rap) & t(urn) en short-rows breien geen geheimen meer voor mij. Voorlopig brei ik nog een eindje verder in deze kleuren, maar het rood ga ik verderop vervangen voor lila en fuchsia wordt gewisseld voor paars. Voor mij een redelijk gewaagde kleurencombinatie, ik ben dan ook heel benieuwd hoe het uiteindelijk bij elkaar staat in het breiwerk.


En deze oude bekende trok ik ook weer te voorschijn. De gehaakte ajour ribbel-deken. Het is echt jaren geleden dat ik heb gehaakt, het laatste moet het dekentje voor Baby L zijn geweest, voor haar zusje breide ik een dekentje.
Maar omdat de sprei op ons bed echt tekenen van verval begint te vertonen en ik hieraan al best een eind heb gehaakt, heb ik besloten deze toch af te gaan maken.
Ik probeer nu iedere dag een half uurtje aan deze deken te haken, omdat het zo'n enorme lap is, zie je niet echt snel vooruitgang.
Misschien moet ik gewoon iedere maand er een foto van maken, zodat ik zelf kan zien dat er toch wel schot in zit, anders word het zo'n never ending story.

En verder las ik in de insta-feed van it.is.a.sarah (of misschien hoorde ik het in een van haar filmpjes, zij maakt super leuke handwerk filmpjes op igtv), dat zij op zondag altijd draadjes afhecht van haar lopende projecten. Er is namelijk niets zo ontmoedigend, dan wanneer je een handwerk eindelijk  afhebt, je nog een stuk of honderd draadjes moet afhechten.
Dus ja, slimme tip.
En kijk eens naar mijn deken, ik wissel iedere twee naalden (rijen) van kleur. Weet je hoeveel draadjes, daar nu al aanhangen............

Dus ik neem nu  deken, stopnaald en schaar mee naar beneden en ga op de tuinbank, ik denk de rest van de middag draadjes afhechten.
Maar misschien moet ik eerst nog even een appelkaneel-boterhammetje eten.

Hoe dan ook, fijne zondag en geniet van het zonnetje.




2 opmerkingen: