woensdag 24 januari 2018

minder doen


Op instagram las ik bij iemand's foto de wijze woorden die  haar gezegd waren door haar yoga-juf; 'doe minder'.

En deze woorden zetten zich vast in mijn gedachten.

Eerst schamper, zo van 'doe minder', hoe bedoel je?! Mijn werkgever ziet me aankomen; sorry, ik doe even wat minder, want ik heb het zo druk.... Terwijl ik nu meer uren werk, omdat er zoveel blijft liggen. En thuis ben ik deze dagen de enige kapitein op het schip, dus dat vraagt ook net wat meer organisatie en tijd.

Maar de volgende morgen stond ik op en dacht nog steeds aan die woorden 'doe minder'.
En nu zag ik wel wat ik gister niet kon zien;  wat deze woorden voor mij kunnen betekenen.
Niet alles zelf willen doen..
Wat kan wachten, laten wachten
En alleen aandacht geven wat echt aandacht vraagt.
En wat blijkt, dit is zowel op mijn werk als thuis heel goed toepasbaar.

Dus maandag heb ik nog een halve dag extra gewerkt en dat was het wat betreft extra uren deze week. Het moet met mijn vaste uren maar even genoeg zijn. Daarbij als ik door blijf hollen ben ik niet meer secuur of gefocust en dat komt mijn werk niet ten goede.

En thuis doe ik het hoognodige; boodschappen, wassen, keertje stofzuigen.
Mijn aandacht ligt bij miss T, die het toch wel moeilijk vindt dat haar vader zo'n tijd in het buitenland is (hij zit voor zijn werk 12 dagen in Seattle), dus wat meer knuffels, kleine gesprekjes samen, en 's avonds een extra hoofdstuk voorlezen kan ze nu goed gebruiken.
En de rest van mijn aandacht ligt bij mijzelf, zodat ik goed aan de woorden 'doe minder' blijf denken en mezelf niet voorbij loop en makkelijker de komende dagen doorkom.





3 opmerkingen: