maandag 9 mei 2016

op reis - Oslo en de kust

Liefde voor Noorwegen hebben wij wel, na onze laatste zomervakantie.
Dus voor een stedentripje hoefden we niet lang na te denken, dat werd Oslo.

Woensdag brachten we miss T naar oma in Fort (of eigenlijk we spraken halverwege af voor koffie, zodat wij niet eerst 2 uur naar Drenthe hoefden te rijden en weer 2 uur terug naar Schiphol)
Ging prima, na een koffie, dikke zoenen en knuffels, gingen we ieder op weg.
Wij naar Schiphol, om in de middag naar Oslo te vliegen.

We hadden hier een kamer gehuurd via airbnb en ik was over dit verblijf niet helemaal enthousiast, maar dat lag meer bij mij, omdat ik het toch wat moelijk vind om bij een totale vreemde zomaar van  'zijn huis'  gebruik te maken.
Maar die kamer lag wel redelijk in het centrum, dus we konden veel lopend bekijken en voor de dingen die verder weg lagen maakten we gebruik van zo'n hop-on/hop-offbus.

Wat op mij de meeste indruk maakte waren de beelden in het Vigelandsparken, beelden van brons en graniet, die zo veel emoties uitbeelden.







Natuurlijk is er nog veel meer moois te zien, zoals

het opera-gebouw, als bouwwerk niet bijzonder mooi, maar wel leuk dat je er op omhoog kunt lopen en zo een mooi uitzicht over een deel van de stad hebt.



Parken


Paleizen



En niet te vergeten de wijk Grunerlokka, met zijn leuke straatjes en cafeetjes. En mooie muren.





Vrijdagmiddag lieten wij Oslo achter ons en gingen met de trein naar vliegveld Torp, waar wij een huurauto gingen ophalen. En hiermee reden wij door naar Stavern, een kustplaatje.
Hier hadden wij het een minihuisje gehuurd bij een onderwijzeres, die haar gastenverblijf, als zij geen familie te logeren had, ook verhuurde.



Zaterdag was onze dag om dit stuk kust te verkennen en ook gingen we nog op bezoek bij een blogvriendin, die op een plekje woont, waar je al het moois van Noorwegen kunt vinden, zee, rotsen, bos, ruimte en rust. (en daarbij was het ook nog heel gezellig)






De liefde voor dit land ziet diep bij ons, dus een beetje weemoedig waren we wel toen we zondagavond weer terugvlogen.
En het zal ook vast geen afscheid van Noorwegen zijn, maar meer een tot ziens!

6 opmerkingen:

  1. Ik vind het ook zo'n tof land, ben er 1x geweest en zou graag eens terug willen. Maar ik ben bang dat ik manlief niet meekrijg. Die is nogal een zonaanbidder nl.
    Prachtige foto's!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die laatste foto is prachtig! Ik zou me ook niet helemaal op mijn gemak voelen in andermans huis, dus dat begrijp ik goed. Zal vast voor veel mensen een hele leuke manier zijn om te reizen.
    Mooi land, fijn dat jullie samen weg konden!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geweldig zeg! Na Denemarken staat Noorwegen erg hoog op het lijstje en als ik jouw foto"s zie al helemaal!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Toevallig waren wij op bezoek bij vrienden dit weekend die een huis via air b&B hadden gehuurd in Stockholm. Wij vonden het allemaal ook een beetje raar om tussen iemands persoonlijke spullen te zitten. Dus ik begrijp precies wat je bedoelt. Fijn dat jullie hebben genoten en een tot ziens klinkt inderdaad beter. Helena

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat ziet dat er mooi uit Sandra...ik kan me voorstellen dat je je hart hebt verloren aan Noorwegen!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wauw wat prachtig die foto s! Wij waren afgelopen meivakantie in Denemarken. Ook heel mooi, maar minder 'ruig' dan Noorwegen

    BeantwoordenVerwijderen