woensdag 29 mei 2013

Woens Dagje

Vanmorgen kwamen we ergens waar we al hééééél lang niet meer geweest waren, het consultatieburo. Toch knap als je met 4 jaar en 9 maanden, nog het bezoek mag doen van de bijna 4-jarige. Ach, dit heeft ook uitstel voor de laatste inenting betekend en eerlijk gezegd vind ik dat niet erg, want de weerstand van miss T. is nu stukken beter dan rond haar vierde verjaardag.


Het gesprek tussen de kinderarts en mij ging voornamelijk over coeliakie en hoe wij en Tarja hiermee omgaan. Nu werd het gesprek wel onderbroken door Tarja, die liet weten dat ze dat lopen in ondergoed niet leuk vond, want ze had het koud. En dat kan ik me goed voorstellen, als je zo weinig weegt, totaal geen spek op je lijf hebt, heb je toch echt laagjes kleding nodig om warm te blijven.  De cb-arts, een prima mens, begreep dit ook, deed meteen het lichamelijk onderzoek en liet Tarja haar kleren halen, zodat ze zich kon aankleden, terwijl wij het gesprek vervolgden.
Al met al stonden we met een half uurtje weer buiten en weer een periode afgesloten.

En dan is het ook nog een grijze, regenachtige dag, dus wat doe je dan...... samen een spelletje.


En we haalden een vers brood uit de broodbakmachine (zodra het brood is afgekoeld, snij ik het, doe de boterhammen per stuk in een zakje en vries ze in. Makkelijk, maar ook geen gevaar op kruisbesmetting, omdat in de vriezer, wel in een andere lade, ook 'gewoon'brood ligt)


Nu was ik de afgelopen dagen toch al druk met bakken, glutenvrij wil niet zeggen dat je altijd aan dezelfde (dieet)producten vast zit.
Kijk maar, variatie genoeg.

pizza 

Hartige taart met bodem van maistortilla's

Ons toetje van vanavond; rabarber-pie
De truc is nu nog om miss T. aan het eten te krijgen (iets meer dan muizenhapjes), zodat ze iets meer gewicht gaat krijgen.

(in de rechterzijbalk staat nu ook aan kolom linkjes m.b.t. coeliakie)

11 opmerkingen:

  1. Fijn dat het nu zo veel beter gaat en wat ben je creatief met eten zeg. Hoop dat ze gauw beter gaat eten! Maar haar lijf is misschien ook nog bezig met 'herstellen' van alles?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het duurt soms twee jaar, voordat de darmen weer hersteld zijn en ze alle voedingsstoffen kunnen opnemen. Haar lichaam heeft eerst een stuk groeiachterstand ingehaald, dus daar gaat dan alle energie naar toe. En tarja is druk bezig haar peuter/kleuterpubertijd in te halen met al die ik-wil-niet buien.

      Verwijderen
  2. Heftig zeg, maar fijn dat het de goede kant op gaat. Dubbele ontwikkeling die buien ;). Ontwikkeling én energievretend. Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hier mocht ik nog een keertje extra naar het bureau na die 'laatste keer': Junior werd te licht bevonden. Ik ben flink roomboter gaan smeren toen:)
    Het zal altijd een muizeneter blijven, denk ik:)
    Hij had koemelkallergie (is daar wel overheen gegroeid) en ivm allergietest, is ie vrij laat gaan eten. Vraag me nog altijd af of het daardoor komt dat ie zo weinig eet/lust....

    Vind je opmerking hier boven wel interessant: dat de darmen niet alles opnemen... Dat ook nog bij die muizenhapjes....

    Voelde me wel rot: alsof ik mijn kind geen eten genoeg zou geven....

    Gelukkig is ie gewoon heel actief en vrolijk.
    Niks mis mee oordeelde de huisarts. Hele opluchting!

    Hier trouwens ook dagelijks vers gebakken brood tegenwoordig. Smaakt toch veel beter+=bio+speltmeel gebruik ik:)

    Andere baksels begin ik te leren nu. Lekker zonder rommel en ook speltbloem uit een grote papieren zak:)

    Ziet er lekker uit allemaal. Vooral die rabarber taart:)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat ziet er allemaal lekker uit zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Poeh, dat lijkt me een behoorlijk heftig proces om een kind 'gezond' groot te krijgen met coeliakie!! Dat vraagt veel creativiteit, liefde en doorzettingsvermogen van je als moeder...! Maar als ik zie wat je creëert, dan mag miss T. blij met jou zijn!
    Hannah

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Gelukkig ben je van het cb af :-)
    En het ziet er echt allemaal erg smakelijk uit van je voor je dochter glutenvrij kookt.
    En wat je zegt dat haar weerstand nu al veel beter is, das toch ook al een enorme winst?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dat ziet er allemaal erg smakelijk uit zeg, vooral die hartige taart met tortillabodem prikkelt mijn zintuigen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. ja, zo zijn jouw dagen snel gevuld! regendagen leveren andere bezigheden op!
    groetjes, Hilde

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Consultatiebureau... haha, ik dacht dat ze hier niet op schema liepen! Succes met dat eten, maar het komt vast een keer goed. Hier geen coeliakie maar wel zeer lastige eters en inmiddels begrijp ik dat als ze iets ouder worden er steeds meer (vershcillende smaken) in gaat...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik heb zin om een hapje uit de rabarber pie te nemen! Fijn dat het nu goed gaat met mevrouw T, dat (beetje) spek komt vanzelf. Mijn oudste heeft ook een tijd ondergewicht gehad. Kreeg hij 'sochtend al boekweit pannenkoek en fruit met vette slagroom. Ik kwam helaas sneller aan dan hij.

    BeantwoordenVerwijderen