donderdag 2 november 2017

week menu / meal planning


Maandag is hier boodschappen-dag.
Dat betekend dat ik of zondag of maandagmorgen het weekmenu verzin.
De basis is altijd de groentetas van Odin.
Deze tas haal ik nu al vele jaren. De allereerste keer dat ik de tas ging ophalen was miss T nog een heel klein pukkie in de kinderwagen en was ik nog met zwangerschapsverlof.
De afgelopen jaren zijn we wel van type groente tas gewisseld, van de grote tas zijn we overgegaan naar de kleine tas, ook vanwege de verandering in het aantal nog thuiswonende kinderen.

Dan is het nog rekening houden van de agenda van de week; de sportavonden, wie eet er niet mee, wie is later, maar wil graag wel dat er een bordje wordt bewaard?
Al een hele administratie op zichzelf.

Inspiratie haal ik uit kookboeken, kooktijdschriften, de allerhande of uit weekmenu's van voorgaande jaren.
Waar ik natuurlijk wel rekening mee moet houden, is dat ik de meeste recepten moet aanpassen naar glutenvrij (miss T heeft coeliakie en eet strikt glutenvrij), maar na 5 jaar is dat routine.


Het menu van deze week (week 44)

maandag: kipfilet uit de grillpan, gebakken krieltjes en boontjes
dinsdag: pasta pesto met kip, courgette en bosui (snel klaar, want laat thuis en trick-or-treat in de avond)
woensdag: wokgroente (hierin verdwijnt het halve groentepakket), rijstnoedels en kipketjap (redelijk lichte maaltijd, vanwege mijn yogales die avond en snel klaar omdat miss T tot 17.15 uur dansen heeft)
donderdag: rijstsalade met zongedroogde tomaat, bosui, komkommer.
                   kipfiletreepjes met yoghurtdip.
vrijdag: ovenschotel met zoetaardappel, pompoen, sjalot, linzen en chipolataworstjes.
zaterdag: bladerdeegflapjes; gevuld met gekruidgehakt. Aardappels uit de oven. Broccoli
zondag: Lasagne


Voor mij heeft het maken van een weekmenu alleen voordelen.
- op werkdagen kan ik gelijk uit werk beginnen met koken, hierdoor eten we meestal nog voor 19.00 uur
- ik doe economischer boodschappen, ben minder geld kwijt aan extra's. De snaaiboodschappen, die in je mandje belanden, omdat je moe en beetje hongerig boodschappen doet, loop ik nu mis.
- ik kook minder saai, gevarieerder en met seizoensgroenten.

En ja, als ik nu soms eens heel veel trek in iets heb, wat niet in het weekmenu gepland staat, moet ik dit maar onthouden voor de komende week.


Wie weekmenuut er ook?


3 opmerkingen:

  1. Hier ook! Met 5 kids moet ik wel anders wordt het een zooitje en zoals jij ook al zegt, het is gewoon goedkoper. Dus elke week ga ik zitten en maak ik ook een plan. Ook mn inspiratie uit boeken en magazines, al moet ik hier wat creatiever zijn met de groentes want we hebben gewoon minder vers hier.
    Inmiddels krijg ik het voor elkaar om sperziebonen en broccoli uit de diepvries te koken zonder dat ze smaken naar papperig karton :P

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ook een voordeel, ik ben nu minder tijd kwijt aan boodschappen doen en die tijd kan ik gebruiken voor leuke dingen.
      Diepvriesgroente doe ik meestal wokken anders kook ik ze tot snot 😄

      Verwijderen
  2. yep! Ik maak op zondagavond het menu. Doe op maandagochtend de boodschappen en moet hooguit nog een keertje later in de week terug voor wat verse producten :)

    BeantwoordenVerwijderen