maandag 8 mei 2017

Mei vakantie - Externsteine - Teutoburgerwald




De meivakantie begon met een hoop geregel met vrije dagen afgewisseld met bso dagen. Heb ik tijdens schoolweken de balans tussen werk en thuis redelijk op orde, in de vakanties gaat dit altijd mis en heb ik vaak het gevoel achter de feiten aan te lopen.
Maar toch hadden we heel gezellige dagen, waarin we zelfs nog een keer naar de schooltuin gingen voor het (niet)nodige onderhoud. Ook logeerde mijn moeder een paar dagen bij ons en gingen we nog met schoonfamilie naar de Efteling.
En dat was pas de eerste week.
De tweede week wilde ik graag rust in de tent en maakte van onze vrije woensdag een gezellige knutseldag.
Miss T vindt het leuk dat er dan allerlei materialen te voorschijn komen waarvan ze niet eens wist dat ik die heb.

En toen was het al bijna het laatste weekend van de vakantie en 'kreeg' ik nog mijn verjaardagskado, namelijk drie dagen weg met een camper en ik mocht weten waarheen.
Eerst gedacht aan Luxemburg of de Ardennen, maar op het laatste moment besloot ik dat ik graag naar de Externsteine in het Teutoburgerwald wilde gaan.















Vrijdagmorgen vertrokken, kwamen we er aan het eind van de middag aan, vlak voor sluitingstijd. Wij hebben netjes bij de info gevraagd of we mochten overnachten op de parkeerplaats (waar overigens nog een camper stond) en we kregen toestemming.
Ook werd er verteld dat er maar een gedeelte wordt afgesloten en dat de rest gewoon vrij toegankelijk is.
Dus wij stonden die nacht op een (bijna) verlaten parkeerplaats midden in het bos. Hoe mooi wil je het hebben.
En wat is er dan leuker om als het goed schemert, zaklampen te pakken en naar de stenen te lopen. Spooky en spannend, miss T was niet geheel onder de indruk, maar toen ze hoorde dat het al na tienen was toen we terugliepen was ze daar wel tevreden mee.
De volgende morgen zijn we opnieuw gegaan en sloten ons aan bij een guided tour om zo iets meer van achtergronden en geschiedenis te horen.
Hier haakte ik halverweg mentaal toch wat af, de dame bracht het geheel zo langweilig dat ik blij was dat we na drie kwartier weer onze eigen weg konden gaan (en dan versta ik nog Duits, dus voor miss T was het wel dubbel zo saai, ook omdat de stortvloed aan droge feiten bijna niet te vertalen was)

Maar het is wel zo dat er altijd een hoop gedoe is geweest rond deze plek.
Er gaan geruchten dat dit al in de voorchristelijke tijd een cultusplaats was, waar religieuze vieringen werden gehouden (helaas is dit niet bewezen, al zijn er wel vondsten van bewoning uit de steentijd gevonden)
Er worden nu ook nog vieringen gehouden van de Zonnewendefeesten en Walpurgisnacht (vanwege natuurbehoud staat dit wel onder strenge restricties, zoals geen alcohol en niet camperen. Ja, ik heb nog iets mee gekregen van het verhaal van onze gids)
De stenen en hun omgeving maken nu deel uit van een naturpark om deze plek te kunnen behouden.

Zo dat was mijn geschiednis lesje.
We hebben er gelopen, geklommen en nog een kleine wandeling in de omgeving gedaan. En aan het eind van de middag de parkeerplaats verlaten en naar een camping in de buurt van Munster gereden, waar miss T zich kon uitleven in de speeltuin en waar wij heerlijk met drankje en hapje in de zon voor de camper zaten.
Het goede leven dus.

En dan is vandaag het gewone leven weer begonnen.
Miss T naar school, de wasmachine draait en de weekboodschappen staan weer in de kast.
Nog 9 weken tot de zomervakantie!

4 opmerkingen:

  1. Wat mooi daar zeg! Echt prachtig, die rotsen. Had er nog nooit van gehoord zelfs...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Enorm indrukwekkend! Prachtig die bossen. Fijn hoor, zo echt even er helemaal uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooie foto's en wat een heerlijke omgeving! Bij ons hadden ze maar 1 week vakantie en die balans in de vakantie klinkt erg herkenbaar ;)

    BeantwoordenVerwijderen