maandag 1 augustus 2016

Lammas / Lughnasadh

Lammas / Lughnasadh kondigt het begin van de herfst aan en brengt het leven van gisteren en morgen in het hier en nu.
Lughnasadh is de uitkomst van Samhain, Imbolc en Beltane. Nu vier je de uitkomst van wat geplant werd met Samhain, gezaaid met Imbolc en bloeide met Beltane.


Het is eerste oogstfeest, het feest van de graanoogst.

De zomer is zijn aftocht begonnen, de kracht van de zon neemt af en wij treuren om zijn verdwijning.
Dit is een wake zowel als een viering; een wake voor het afscheid van de zomer en een feest vanwege de oogst.


De elementen, die horen bij Lammas, zijn vuur en water. Het vuur, de warmte;  letterlijk de zonnewarmte, maar ook warmte als in dankbaarheid voor de oogst.
Het water, als in stromen van emoties. Het loslaten van de zomer en de uitbundige periode en terugkeer naar onzelf en onze innerlijke emoties.

Lammas is voor mij het laatste uitbundige jaarfeest, in de periode hierna keren mijn emoties zich weer langzaam naar binnen om mezelf klaar te maken voor de stille wintertijd.

Maar eerst ....... eat, drink en be merry!!

Blessed Lammas!

4 opmerkingen:

  1. mooi! Al wil ik echt nog even niet aan d herfst denken hoor...
    X Es

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Blessed lammas, ik vind het heerlijk voor mij zet de rust weer in.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Blessed lammas, ik vind het heerlijk voor mij zet de rust weer in.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. BLessed Lughnasadh, Sister! En heeeeeel veel plezier op Castlefest! (doe je Steve en Jenny de groeten van Arwen? =)))

    liefs!
    Greetje

    (jaaa, uiteindelijk kan ik via Internet Explorer weer reageren!!)

    BeantwoordenVerwijderen