vrijdag 1 augustus 2014

Lammas / Lughnassad

Lammas / Lughnassad kondigt het begin van de herfst aan.
De zomer is zijn aftocht begonnen, de kracht van de zon neemt af en wij 'treuren' om zijn verdwijning. Dit is een wake zowel als een viering.
Een wake voor het afscheid van de zomer en het feest van de eerste oogst.
De kracht van de zon is overgegaan in het koren. Het koren is gerijpt en zal worden gemaaid.
Dit vieren wij met Lammas.
Het feest van de eerste oogst; de graanoogst.


Lughnassad is de optelsom van Samhain, Imbolc en Beltane. Nu vier je de uitkomst van je plannen met Samhain, wat je hebt gezaaid met Imbolc en wat mocht bloeien met Beltane.

De Godin brengt nu nieuw leven voort en wij vieren deze geboorte van de vruchten van het veld en boomgaard. Tegelijkertijd neemt de kracht van de God af; hij sterft en wordt wedergeboren met Yule.
De Godin is nu de Moeder, vruchtbaar, leven schenkend en voedend.
Zij geeft warmte, bescherming en overvloed.

Lughnassad is het feest ter ere van de levensenergie die de God geschonken heeft en van al het geschapene dat de Godin voortbrengt.


Dit is het laatste uitbundige feest, na Lammas keren we ons weer langzaam naar binnen.
Extrovert wordt weer introvert.
Buiten leven wordt weer leven binnen met het gezin.
Zonnewarmte wordt verruild voor de warmte van wol en vuur.

Maar voor nu:
dans, maak muziek, eet, drink en wees vrolijk.
Vier de oogst en toon dankbaarheid voor de overvloed van de Moeder.

Blessed Lammas
Blessed Lughnassad

2 opmerkingen:

  1. mooi, de boeren zijn hier dag en nacht bezig met deoogst binnen te halen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie uitleg en hoewel ik het weet is het toch weer mooi om te lezen!!! Bedankt nog voor je lieve berichtje en ik wens je snel een fijne vakantie toe...volgens mij ben jij er net zo aan toe als ik hier...ik moet nog 2 weken. Ik ben benieuwd naar je belevenissen als jullie naar boven trekken...ook jij een blessed lammas!!!

    BeantwoordenVerwijderen