woensdag 1 augustus 2012

Lammas / Lughnasadh

Het feest van de Eerste Vruchten. De Keltische naam van dit feest, Lughnasadh, betekent 'rouw om Lugh' , terwijl de Saksische naam, Lammas, 'broodmis' betekent. Aangezien Lugh een heel oude naam voor de Zonnegod is, vatten deze beide benamingen de betekenis van het festival al grotendeels samen.
De zomer is zijn aftocht begonnen, de kracht van de Zon neemt af en wij treuren om zijn verdwijnen. Dit is een wake zowel als een feestviering. Maar er is ook een geboorte, in de vorm van de eerste oogst. De kracht van de zon is 'in het koren gegaan' . Weldra zal dit gemaaid worden en aldus zal hij worden herboren als 'het brood des levens'.


Bij het Feest van de Eerste Vruchten bepalen we de omvang van de komende oogst aan de hand van de allereerste aanduidingen daarvan, de eerste vruchten. En we kijken ook wat we moeten doen of offeren om eventuele schade te beperken of verlies van gewassen te voorkomen.
De Godin brengt nu nieuw leven voort, en wij vieren deze geboorte van de vruchten van veld en boomgaard, tuin en haag.
Tegelijkertijd neemt de kracht van de God af, hij sterft en wordt wedergeboren. Zoals elke man dat bij seksuele vereniging doet geeft hij zijn kracht aan haar. Want het zaad verlaat het lichaam van de man en neemt een deel van zijn levensenergie mee. Hij komt weer op krachten om vroeg of laat opnieuw de liefde weer te bedrijven. Maar de energie die hij heeft weggegeven kan een kind helpen scheppen. Zij ontvangt de energie en transformeert die, en dan wordt er een kind geboren. Dit is de betekenis achter Lammas.
Wij vieren dit feest ter ere van de levensenergie die de God geschonken heeft en ter eren van al het geschapene dat de Godin voortbrengt.
(bron Brieven van een Heks van Rae Beth)




Lammas is de rust na gedane arbeid, een tijd om voorraad in te slaan van de weldaad die de zomerzon heeft voortgebracht.
Het is een tijd om te genieten van de uitkomst van ons dagelijks werk.
Het is de tijd van evaluatie en analyse, de voorbereidingen voor de komende donkere tijd, waarin we terug kijken op het jaar en teren op de oogst van de zomer.

Het draaien van het wiel voel ik deze periode het sterkst. Dit is voor mij het laatste uitbundige feest, waarbij ik me naar buiten begeef. Hierna begin ik me weer naar binnen te keren, zowel geestelijk als lichamelijk, voor mij worden rust en huiselijkheid weer de leidraad. Wol en warmte voor straks en nu nog een keer uitbundig feesten, dansen en zingen, zodat straks in de donkere tijd ik terug kan kijken op een prachtige zomer.

Happy, Blessed Lammas!

6 opmerkingen:

  1. Daar heb ik al weer ruim een week last van, dat ik in huis aan het rommelen ben met knutsels ed, dat hoort voor mij bij me weer terug trekken in huis.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi, geniet van de laatste uitbundigheid, doe ik ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij genieten nog even van de vakantie, maar zijn ook het huis aan het klaar maken. Ik kan zo genieten dat naar binnen keren, de jaarvieringen die daarbij horen... Nog een keer uitbundig vieren, klinkt goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben hier ook al bezig, het huis weer klaar te maken zodat we binnen weer meer zullen vertoeven. Gelukkig schijnt vandaag de zon erg uitbundig en gaan we enorm genieten van het buitenweer!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi hè, die geuren en kleuren nu en die tinteling al in de lucht van de naderende herfst? Tijd voor de breipennen :) Maar eerst nog even vieren dat het nog zomer is.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. een gezegend Lughnasadh voor allen. Even stil staan bij de overvloed die we nu hebben, en waar we nog heel even van mogen genieten. En beseffen dat de zomer niet oneindig is. Voor ons moestuinierders is dit de drukste tijd van het jaar. Dan kun je maar zo vergeten hoe snel we ons weer binnen moeten terug trekken.

    BeantwoordenVerwijderen