woensdag 6 juni 2012

soms probeert ze ook weer iets

Bij een avondje zappen van blog naar blog (ik mag dan nauwelijks tv kijken, het zap-gedrag zit toch diep in mij), kwam ik hier terecht, waar ik een artikel las over zelf wasmiddel maken.
Zodoende kwam ik op haar blog en las hier ook over hoe het wassen met zelfgemaakt wasmiddel haar beviel. Het maakte mij nieuwsgierig en afgelopen maandag stond ik dan ook zeep te raspen, soda af te wegen en water aan de kook te brengen en maakte 2 flessen met wasmiddel.  Ik gebruikte geen savon de Marseille, maar gewone huishoudzeep.


Vandaag ging ik mijn home-made wasmiddel uittesten. De fles eerst goed schudden voor het wasmiddel in een wasbol te gieten, anders is die wel dik en wat 'klonterig'.


Ik probeerde het uit op de bonte- en de wittewas met prima resultaat. Nu ben ik wel altijd al gewend om hardnekkige vlekken voor te behandelen met bijv. ossengalzeep, dat heb ik nu ook gedaan, en bij de wittewas had ik een eetlepel zuurstofbleekmiddel van Ecover toegevoegd.


Het enigste verschil is dat de schone was niet geurt, de kunstmatige frisse, schone geur ontbreekt. Dat is misschien even wennen.
Voorlopig bevalt het goed en blijf ik dit gebruiken.

Bij ons staat de wasmachine op zolder, hier slapen ook mijn lief, ik en het peutermeisje. Als ik met de was bezig ben, hobbelt ze meestal achter me aan en speelt een tijdje boven. Dus dit was mijn gezelschap op zolder.


Samen waren we niet alleen huishoudelijk bezig. Het is woensdag en dat is toch wel onze knutseldag, knippen en plakken was haar wens voor vandaag.
En dit is het geworden....



14 opmerkingen:

  1. Juist lekker lijkt me, niet die kunstmatig frisse geur (wij krijgen hier in huis van bijna ieder wasmiddel jeuk, dus we zijn al een tijd van de kunstmatige geuren af!). Ziet er gezellig uit met al die beesten en wat een leuke knutsel!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jaah, een herfstboom :D Lief hoor. En grijze poes met al zijn vrienden :D

    Die geur went wel vind ik, alleen nu vind ik gewoon wasmiddel zo scherp ruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het is dus het proberen wel waard!
    Mooie knutsel!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Interessant, ga ik ook eens proberen. Zou het helpen om er ook een stuk (natuurlijke) lavendelzeep (bijvoorbeeld) door te raspen? Of zou dat niet geschikt zijn voor in de wasmachine...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat leuk zeg, ik moet eerlijk zeggen, ik zou mij er niet wagen, maar zou zoiets wel kopen in de winkel.
    Wat een prachtige boom!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. :-) ik maakte ook als eens zelf wasmiddelzeep en zelfs ook al eens een paar keer gewone blokken zeep zeg maar...poe poe poe...datw as nog wel wat hoor
    Geur mis je niet echt , vind nu de gewone wasmiddelen erg sterk(vrij walgelijk ) ruiken...:-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik had bij jou gelezen van de zeepnoten, daar heb je hetzelfde geur (geen geur) issue. Het moet gewoon snel beter weer worden, dan kan de was naar buiten om te drogen en ruikt die fris naar buitenlucht.

      Verwijderen
  7. Wauw, home-made wasmiddel!
    Mooie boom :)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat leuk dat je zelf ook wasmiddel bent gaan maken na lezen van mijn blog op ecomama.nl en op plukdedag.info!
    Ik miste de geur ook en doe een paar druppeltjes lavendelolie in het wasmiddelen-bakje. Onze was (en zolder) ruikt heerlijk nu :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De lavendelolie tip ga ik proberen, ik vind het zelf ook wel lekker als m'n wasgoed heel licht naar lavendel geurt.

      Verwijderen
    2. etherische olie is niet echt goed voor je machine, en ook niet voor jezelf als je daar gevoelig voor bent; 't is nogal geconcentreerd spul waar (letterlijk) tonnen vol lavendel voor nodig is. Maar lekker ruikt het natuurlijk wel ;o).

      Verwijderen
  9. Wat leuk die boom! die ga ik hier ook maken, bedankt voor het leuke idee.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Vergeet niet af en toe het zeepbakje en daarachter (waar de zeep terecht komt in de wasmachien) af te schrapen met zo'n flesselikker. Vanwege de behangplaksel-consistentie van eigengemaakt wasmiddel blijft er wat meer achter in die schuifla waar de bak inschuift.

    Verder maak ik het al jaren zo en het bevalt me nog steeds prima!

    BeantwoordenVerwijderen