maandag 26 juli 2010

Neehee!!

innig tevreden zit ze hier
op haar stoepje
met een cracker
ons lief klein meisje


ook een bijdehand meisje
een eigenwijs meisje
een ondernemend meisje.
Dus hoor ik mezelf steeds vaker 'mag niet', 'niet aankomen' of 'niet doen' zeggen
eigenlijk de hele dag door.
En dat wil ik niet. het is niet leuk voor mezelf en zeker niet voor kleine puk.
Dus vandaag maar eens bewust bezig geweest om het 'anders'te doen.
Wel zeggen waarom iets niet mag, maar haar meteen afleiden door iets anders te gaan doen wat wel mag.
Klinkt simpel, maar is best intensief met een klein ondernemend peutertje.

Hoe gaan jullie om met de super ondernemende buien van jullie dreumesjes/peuters?

10 opmerkingen:

  1. Ik heb het ook op jouw manier geprobeerd en dat is veel rustiger voor de kleine in kwestie, maar zoals je al aangeeft: voor jezelf erg intensief. en dus ben ik sindsdien weer vervallen in alle voor de hand liggende verboden zoals nee, mag niet, niet aankomen, etc.
    Hmm... bij Marijn misschien toch weer eens proberen om het anders aan te pakken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh ja, heel herkenbaar... En nee sorry, geen kant-en-klare tips. Wel een fijne mantra: Hetiseenfasehetiseenfasehetiseenfase...

    ;o)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha ha, ik blijf het herhalen....
    nee...NEE!
    En ze weet het wel :) en dan zie ik haar kijken, hoe ver ze kan gaan. Ach je weet het wel ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @ Annemiek: hahaha, die mantra hou ik er in.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Uitleggen en afleiden. En af en toe hard nee. En id zoals Annemiek zegt het is een fase ;-) Uiteindelijk komt het goed !!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Als ik de foto zie ben ik helemaal vertederd maar ik weet nog wel dat ik soms dood en dood moe was na een hele dag nee zeggen. Maar het is een fase en ineens zijn ze daar doorheen. Ik weet nog wel bij de oudste dat ik dacht er komt geen einde aan en haar papa iets pakte en zij dus heel duidelijk zei nee papa mag niet nee mama ;-))))

    BeantwoordenVerwijderen
  7. pffff. breek me den bek niet open... is er een leuke manier die bij alle peuters werkt? dan heb ik die na 4 van die monsters nog niet ontdekt ;o). Soms gewoon lekker net doen of je niets ziet en niet al te veel willen opvoeden, je blijft bezig.... Want je weet het, he... als iets niet mag wordt het nog leuker!

    (Glas wijn 's avonds niet vergeten! voor jezelf dan he? ;o)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. inderdaad; een korte uitleg. Vermoeiend maar bevredigend. En indien nodig gewoon een hele duidelijk dikke Nee. Sccs...!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een liefje en ja je handen vol aan lieve dreumesjes. Geniet er van voor je het weet is er weer een andere fase.

    BeantwoordenVerwijderen